مجلس شورای اسلامی: ویدئوهای درزکرده اوین نتیجه «ترک فعل» برخی مسئولان است

 

 Evin prison hack video | هک دوربین‌های زندان اوین
آرشیو

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ایران می‌گوید با بررسی فیلم‌های زندان اوین، این کمیسیون به این نتیجه رسیده است که تخلف‌ها و «ترک فعل‌ها»یی از سوی برخی مسئولان سازمان امور زندان‌ها و مدیران میانی انجام شده و آنها یا باید استعفا بدهند و یا برکنار شوند. در آن فیلم‌ها کتک زدن زندانیان به دست ماموران دیده می‌شود.

در حالی که پیش‌تر، معاون اول قوه قضائیه تصاویر پخش‌شده را عمدتا «مونتاژ» دانسته و گفته بود آن تصاویر «اصلا ربطی به زندان ندارد»، حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل ۹۰، یکشنبه هفتم شهریور، به خبرگزاری صداوسیمای دولتی ایران گفته است که فیلم‌های منتشرشده «مربوط به سال ۹۵ تا ۹۹ است» و «طی چند سال اخیر توسط دوربین‌های زندان اوین ضبط شده بود» و «از آرشیو این مجموعه خارج شده است.»

ابراهیم رئیسی از اواخر سال ۱۳۹۷ تا اوایل ۱۴۰۰ ریاست قوه قضائیه را برعهده داشت.

حسن شجاعی تخلف در زندان اوین را «محرز» دانسته و گفته است که کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به این جمع‌بندی رسیده که «خاطیانی در این پرونده وجود دارند و حتما باید با این خاطیان برخورد شود.»

در این میان خبرگزاری ایسنا می گوید «گزارش تخلفات در زندان اوین به رئیس قوه قضاییه» ارائه شده است. ایسنا می افزاید این گزارش توسط دادستانی کل کشور و همچنین مرکز حفاظت و اطلاعات کل قوه قضائیه تهیه شده و بر این اساس  «تا به امروز ۶ نفر تحت تعقیب قضایی و بازپرسی قرار گرفته، دو نفر بازداشت و باقی با قرار مناسب آزاد شدند.»

خبرگزاری های ایران جزییات بیشتری در ان مورد ارایه نکرده اند.

همچنین به گزارش رسانه‌ها در ایران، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز ضمن تأیید «تخلف» در زندان اوین، خواستار بازدید حضوری نمایندگان مجلس از این زندان با هدف بررسی ابعاد تخلفات و برخورد «جدی» با «خاطیان» شده است. پیشتر رسانه‌های دولتی ایران از بازدید مرتب مسئولان از زندان‌های ایران گزارش پخش می‌کردند و اخبار نقض حقوق بشر در زندان‌ها را رد می‌کردند.

بنا بر گزارش‌ها، قالیباف در کانال تلگرامی خود نوشته است: «تمامی فیلم‌ها دوباره با حضور نمایندگان مجلس، کارشناسان قوه قضاییه و دادستانی کل و مسئولان ذی‌ربط بررسی شد. تخلف برخی موارد برای ما محرز شد که حتما باید با خاطیان برخورد شود.»

یک گروه هکری به نام «عدل علی» با انتشار تصاویر بدرفتاری با زندانیان در زندان اوین و شرایط بد زندان، ادعای مقامات درباره شرایط زندان‌های ایران را زیر سوال برد.

در این حال، حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی انتشار تصاویر زندان اوین را «شانتاژ خبری» برای برداشتن تمرکز «افکار عمومی از زندان‌های مخوف آمریکا در افغانستان و شکست‌های اخیر آن‌ها در منطقه» دانسته بود.

همچنین پیش‌تر، علی خضریان نماینده مجلس با توضیح روایت بازدید اعضای کمیسیون اصل ۹۰ از زندان اوین گفته بود مردم باید اطمینان حاصل کنند که در دستگاه قضایی، اراده‌ای برای نقض کرامت انسانی زندانیان وجود ندارد. 

Kommentare

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts aus diesem Blog

شش متهم اقتصادی به تحمل ضربات شلاق محکوم شدند

نقض حقوق بشر؛ گزارش چهار فعال ایرانی به مقامات آلمان

سونامی بازداشت شهروندان بهائی در شیراز