برپایی هیات عزاداری در محوطه بیرونی آرامستان ارامنه دولاب

 

سال‌هاست شهرداری تهران با پشتیبانی سپاه پاسداران برای تصاحب زمین‌های آرامستان ارامنه دولاب برنامه‌ریزی می‌کنند و اکنون خیمه و چادر هیات «محبین الجواد» نزدیک ورودی‌ گورستان ارامنه به پاتوق بسیجی‌ها و سپاهی‌ها تبدیل شده است.

«محبت نیوز»- گزارش‌ها از تهران حاکیست همزمان با ماه محرم بخشی از محوطه بیرونی مجموعه گورستان‌های ارامنه در منطقه سرآسیاب دولاب در جنوب شرق پایتخت تبدیل هیات عزاداری برپا شده است.
خیمه و چادر هیات «محبین الجواد» نزدیک ورودی‌ گورستان ارامنه به پاتوق بسیجی‌ها و سپاهی‌ها تبدیل شده است.
در همین ارتباط یک منبع مطلع به سایت «ایران‌وایر» گفته «این اتفاق‌ها با نیت آماده‌سازی ذهنیت جامعه برای حذف نام ارامنه از این مجموعه صورت می‌گیرد.» او توضیح داده «در مراسم افتتاح سنگفرش گذرگاه و میدانگاه آرامستان ارامنه، حناچی [شهردار سابق تهران] از سفارت‌ها و مجموعه‌های اداره‌کننده آرامستان دعوت رسمی کرد، در این مراسم حضور پیدا کنند. پیش‌تر گفتم در این آرامستان تبعه نزدیک به چهل کشور اروپایی و آمریکایی دفن هستند؛ اما هیچ‌کدام از سفارت‌ها در این افتتاحیه حاضر نشدند و حتی دعوت‌نامه‌ها را پس فرستادند.»

این منبع همچنین گفته «به نظر می‌رسد آقایان مدیران شهری تهران قصد دارند با مستقر کردن هیئت عزاداری که نه پیشینه‌ای در این منطقه داشته و نه ارتباطی با جامعه مسیحیان یا ارامنه ایران دارد، می‌خواهند تصویری که این فضا را متعلق به ارامنه می‌داند مخدوش کنند و آسان‌تر از گذشته این فضا را به یک فضای شهری عمومی مبدل سازند.»
اواسط آذرماه ۱۳۹۹ خبرگزاری ایسنا از احتمال تاسیس یک «اقامتگاه بوم‌گردی» در محل قبرستان ارامنه خبر داد.

صاحب یک سنگ‌تراشی حوالی گورستان دولاب که سالیان درازی آنجا فعالیت داشت گفته بود «قرار است دو طرف خیابان را ببندند و بعد از پایان طرح در حال اجرا با نصب سردر و ورودی از بازدیدکنندگان هزینه‌ ورودی نیز دریافت کنند. طبق حرف‌هایی که شنیده‌ام قرار است برخی درختان را قطع کنند، خیابان را بِکَنند و محدوده را سنگفرش کنند؛ چیزی شبیه به خیابان سی‌تیر.»

حدود دو سال پیش از این با فشار شماری از اعضای شورای شهر تهران از جمله احمد مسجدجامعی، نام میدان ۷۰ ساله ارامنه به «میدان صلح» و نام محوطه گورستان به «بهشت مریم» تغییر یافت. درحالیکه این میدان از دهه ۳۰ خورشیدی به نام میدان ارامنه مشهور بوده است.
سالهاست شهرداری تهران در پی تصرف زمین‌های گورستان است اما تاکنون نتیجه‌ای نداشت و پیداست به دنبال اجرای طرح‌هایی تازه برای کسب درآمد از این مجموعه تاریخی است اما نه با روش‌های استاندارد بلکه به شکلی مشکوک که در نهایت به نظر می‌رسد هدفی جز تصاحب اراضی و یا تغییر کاربری آنها ندارند.

Kommentare

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts aus diesem Blog

شش متهم اقتصادی به تحمل ضربات شلاق محکوم شدند

نقض حقوق بشر؛ گزارش چهار فعال ایرانی به مقامات آلمان

سونامی بازداشت شهروندان بهائی در شیراز