تخریب و غارت آرامگاه‌های ارامنه در آبادان و اصفهان

 جمعه ۱۷-۰۲-۱۴۰۰

قبرستان ارامنه آبادان- ایران وایر

گزارش‌ها از ایران حاکیست سودجویان و غارتگران به امید یافتن اشیاء عتیقه و قیمتی گورستان ارامنه در اصفهان و آبادان را تخریب کردند.

«محبت نیوز»- در سایه بی‌توجهی سازمان‌های مسئول تخریب آثار تاریخی و اماکن متعلق به مسیحیان شدت بیشتری گرفته است.
گزارش‌ها حاکیست آرامگاه ارامنه در جنوب شرقی آبادان در منطقه «شطیط» حوالی اروندکنار که حدود ۳۲۰ مقبره در آن وجود داشت توسط غارتگران که در پی اشیاء عتیقه و زینتی در داخل آرامگاه‌ها هستند تخریب شده است.
این آرمگاه در دوره پهلوی اول بنا و در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.
پایگاه خبری «ایران وایر» در گزارشی اختصاصی می‌نویسد شایعه در مورد وجود عتیقه و اشیاء قیمتی باعث هجوم دزدها و تخریب شدید بسیاری از این گورهای تاریخی و مقبره‌های‌ آن‌ها شده است.
در این گزارش آمده آرامگاه ارامنه آبادان تا چند سال قبل با داشتن نگهبانی تحت حفاظت بوده، اما حالا با توجه به تکرار دزدی‌ها و درگیری‌های گاه‌وبیگاه قاچاقچی‌ها که پلیس هم از دخالت در آن سر باز می‌زند، به ویرانه‌ای تبدیل شده و متاسفانه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری هم هیچ نظارتی ندارد.
قدیمی‌ترین قبری که در این آرامگاه دیده می‌شود، متعلق به سال ۱۹۲۷ است.
همزمان بخش «شهروند گزارشگر» شبکه «من و تو» نیز ویديویی از تخریب گسترده گورستان ارامنه در روستای هادان از توابع بویین و میاندشت استان اصفهان منتشر کرد که وضعیتی مشابه آرماستان ارامنه آبادان پیدا کرده است.
اصلی‌ترین عامل تخریب آثار و بناها و مراکز متعلق به مسیحیان در ایران حکومت است. تخریب‌ها با انگیزه‌های مختلف صورت می‌گیرد. بعضی افراد انگیزه‌های مذهبی دارند و در موارد زیادی سازمان‌ها و نهادهای حکومتی که سابقه زیادی در زمین‌خواری دارند عامل تخریب می‌شوند. فقر و انگیزه‌های مالی و سودجویی از دیگر عوامل تخریب بناهای تاریخی از جمله میراث متعلق به مسیحیان است.
تخریب گورستان ارامنه در اصفهان و قزوین یا کرمانشاه و اهواز و تهران موارد متعددی است که حکایت از واقعیت‌های موجود دارد و تجربه نشان داده امید چندانی به رسیدگی مسئولان به این موارد نیست و اگر اطلاع رسانی شهروندان و علاقمندان به آثار باستانی نباشد حتا خبر تخریب‌ها نیز رسانه‌ای نخواهد شد.

Kommentare

  1. پناه بر خدا، دست از مرده ها هم برنمدارن .🤔🤔🤔🤔

    AntwortenLöschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts aus diesem Blog

شش متهم اقتصادی به تحمل ضربات شلاق محکوم شدند

نقض حقوق بشر؛ گزارش چهار فعال ایرانی به مقامات آلمان

علی (ایمان) شهواری شهادت‌نامه