انتقاد عفو بین‌الملل از تداوم نقض حقوق بشر در ایران

انتقاد عفو بین‌الملل از تداوم نقض حقوق بشر در ایران

انتقاد عفو بین‌الملل از تداوم نقض حقوق بشر در ایران

انتقاد عفو بین‌الملل از تداوم نقض حقوق بشر در ایران

انتقاد عفو بین‌الملل از تداوم نقض حقوق بشر در ایران

سازمان عفو بین الملل در گزارش سالانه خود، مسئولان جمهوری اسلامی ایران را به بازداشت خودسرانه صدها معترض و مدافع حقوق بشر و همچنین اعمال مجازات‌های اعدام، شکنجه و قطع عضو متهم کرد.

بر اساس گزارش سالانه سازمان عفو بین‌الملل که چهارشنبه، هفتم آوریل (۱۸ فروردین) منتشر شد، در سال ۲۰۲۰ وضعیت حقوق بشر برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، از جمله ایران در حد قابل‌توجهی بدتر شده است.

به گفته این سازمان حقوق‌‌بشری پاندمی کووید۱۹ در بسیاری از کشورها به گسترش بی‌عدالتی، تبعیض و سرکوب دامن زده و بهانه‌ای برای اقدامات بی‌رحمانه برخی دولت‌ها در زمینه حقوق شهروندی فراهم کره است.

در این گزارش ۴۰۰ صفحه‌ای که جزییات وضعیت حقوق بشر در سراسر جهان را شرح می‌دهد، رهبران جهان متهم شده‌اند که از همه‌گیری کرونا به عنوان اسلحه‌ای علیه حقوق اساسی شهروندان استفاده کرده‌اند و به حقوق اساسی شهروندان حمله کرده‌اند، در حالی که در برابر چالش‌های ویروس کرونا مقاومت نکرده‌اند.

تصویری که در گزارش امسال عفو بین‌الملل از وضعیت حقوق بشر در خاورمیانه در سایه پاندمی ترسیم شده رقت‌انگیز است.

در دست‌کم ۱۰ کشور خاورمیانه نقض حقوق بشر گسترش یافته و به نظر می‌رسد که این روند به امری عادی تبدیل شده است.

در این راستا به ابعاد گوناگون این پدیده، از جمله در زمینه اطلاع‌رسانی اشاره شده است. به عنوان مثال مقامات قضایی ایران، بحرین، عربستان سعودی و عمان تیم‌های ویژه‌ای برای دستگیری افرادی که به اعتقاد آنها اخبار نادرست در باره پاندمی پخش می‌کنند تشکیل داده‌اند. در ایران و مصر فعالان شبکه‌های اجتماعی و روزنامه‌نگارانی که به آمار و اخبار کرونایی دولت شک کرده بودند دستگیر شده‌اند.

در ادامه گزارش سالانه عفوبین ‌الملل در توضیح روش‌های غیرانسانی جاری در نظام ایران برای برخورد با چهره‌های مدافع حقوق اجتماعی و سیاسی در سال ۲۰۲۰ آمده است: « ناپدید سازی‌های قهری، شکنجه و سایر رفتارهای بی‌رحمانه، غیر انسانی و ترذیلی به صورت گسترده و سازمان یافته و همراه با مصونیت مرتکبان از مجازات اعمال گردید.»

درهمین گزارش در مورد تعامل حکومت ایران در سال گذشته با حقوق زنان و اقلیت‌های اتنیکی و مذهبی تاکید شده، تبعیض نهادینه شده و نیز خشونت در تعامل با این اقشار مشاهده شده است.

در بخش دیگری از این گزارش با بیان این که حقوق دادرسی منصفانه به شکل سازمان‌یافته نقض شده، به مجازات‌های اعمال شده از سوی قوه قضائیه علیه محکومان در قالب مجازات‌های بدنی معادل شکنجه از جمله شلاق و قطع عضو در سال گذشته اشاره رفته است. حکومت ایران در سال گذشته از مجازات اعدام به عنوان سلاحی برای سرکوب سیاسی استفاده کرده و برخی اعدام‌ها در ملاء عام و برخی دیگر مخفیانه صورت گرفتند و اعدام شدگان شامل افرادی می‌شدند که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال سن داشتند.

عفو بین‌الملل پیش از این اعلام کرده بود که مقام‌ها و مسئولان جمهوری اسلامی با اعضای خانواده‌های هزاران زندانی که در سال ۱۳۶۷ در زندان‌های مناطق مختلف کشور قربانی ناپدیدسازی‌های قهری و اعدام‌های فراقضایی شدند، بی‌رحمانه برخورد می‌کنند:

Kommentare

  1. تشکر دوست عزیز بابت تمام زحمات که اطلاع رسانی می‌کنید. موفق باشید. 👍👍👍

    AntwortenLöschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts aus diesem Blog

شش متهم اقتصادی به تحمل ضربات شلاق محکوم شدند

نقض حقوق بشر؛ گزارش چهار فعال ایرانی به مقامات آلمان

سونامی بازداشت شهروندان بهائی در شیراز