کمیسیون آزادی مذهبی بین‌المللی: حکومت ایران سرکوب اقلیت‌های دینی را تشدید کرده است

 

گزارش سالانه کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی مذهبی بین‌المللی روز چهارشنبه یکم اردیبهشت ماه منتشر شد. در این گزارش پیشنهاد شده است که ایران به فهرست کشورهای مورد نگرانی ویژه منتقل شود.

«محبت نیوز»- کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی مذهبی بین‌المللی در گزارش سالانه خود بار دیگر نسبت به وضعیت آزادی‌های دینی و مذهبی در ایران ابراز نگرانی کرد.

در این گزارش با اشاره به وضعیت پیروان ادیان مختلف آمده است: سرکوب و آزار و اذیت اقلیت‌های مذهبی، یهودی‌ستیزی، همچنین بازداشت و سرکوب زنان مخالف حجاب اجباری ادامه دارد.

وبسایت سازمان «ماده ۱۸» می‌نویسد کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی مذهبی بین‌المللی، در گزارش سالانه خود که روز چهارشنبه، اول اردیبهشت،منتشر شد، از وزارت خارجه آمریکا خواسته تا «اسکان پناهجویانی را که ظالمانه‌ترین اشکال آزار و اذیت دینی و مذهبی را تجربه کرده‌اند، در اولویت قرار دهد.» این کمیسیون «اقلیت‌های دینی» ایران را به عنوان نمونه نام برده‌است.

پیشتر دو سازمان جهانی مسیحی گزارش داده بودند که پذیرش پناهجویان مسیحی ایرانی به آمریکا با کاهش ۹۷ درصدی در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۵ روبرو بوده‌است.

این کمیسیون به دولت آمریکا پیشنهاد داده‌است که حکومت ایران بار دیگر «به دلیل نقض سیستماتیک، مداوم، و فاحش آزادی‌های مذهبی» در لیست «کشورهای مورد نگرانی ویژه» قرار گیرد.

طبق این گزارش، شرایط آزادی مذهبی در ایران در سال ۲۰۲۰ وخیمتر شده و سرکوب اقلیت‌های دینی و مذهبی توسط حکومت افزایش یافته‌است.

در این گزارش به موارد متعددی از اذیت و آزار اعضای متعلق به اقلیت‌های دینی و مذهبی اشاره شده، و آمده که «در سال ۲۰۲۰ میلادی، تعداد زیادی از مسیحیان مورد تعرض قرار گرفته، بازداشت و به زندان‌های دراز مدت محکوم شده‌اند…. بین ۵۰ تا ۱۰۰ بهایی در سال ۲۰۲۰ علیرغم شیوع کرونا، در زندان نگه داشته شدند و یورش به منازل آنها همچنان ادامه دارد… دولت به سرکوب دراویش گنابادی و بدرفتاری با فعالان و روحانیون سنی ادامه می‌دهد.»

این کمیسیون در گزارش خود به اذیت و آزار مسیحیان به دلیل باور و فعالیت مسالمت آمیز عقیدتی اشاره کرده‌است، از جمله، بازداشت، تفتیش عقاید و بدرفتاری با ماری محمدی، حکم دادگاه برای محرومیت زوج نوکیش مسیحی، سام خسروی و مریم فلاحی، از سرپرستی فرزند خوانده شان، صدور حکم زندان برای اسماعیل مغربی نژاد، و اجرای حکم ۸۰ ضربه شلاق علیه یوهان امیدی.

در این گزارش همچنین اشاره شده که کشیش آشوری ویکتور بت تمرز و همسرش شامیرام عیسوی، پس از آنکه دادگاه تجدیدنظر حکم‌های سنگین زندان آنها را تایید کرد؛ مجبور به ترک ایران شدند.

در این گزارش آمده که یوسف ندرخانی همچنان در ایران زندانی است، علیرغم آنکه کارگروه مربوط به بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل اعلام کرده که دولت ایران با زندانی کردن این شهروند مسیحی و رهبر کلیسای خانگی، تعهدات بین‌المللی خود را در مورد حقوق بشر، نقض کرده‌است.

این کمیسیون به دولت آمریکا توصیه می‌کند که ناقضان حقوق اقلیت‌های دینی و مذهبی در ایران را تحریم کرده، مانع ورود آنها به آمریکا شده و اموالشان را مسدود کند. نویسندگان این گزارش همچنین به دولت بایدن خواسته‌اند تا موراد نقض آزادی‌های دینی و دیگر موارد حقوق بشر را با دولت ایران، پیش از پیوستن دوباره به برجام؛مطرح کند.

توصیه دیگر این کمیسیون به دولت این کشور، دوباره به اجرا گذاشتن «متمم لوتنبرگ» است که به اقلیت‌های دینی و مذهبی جفا دیده ایران کمک می‌کند تا از آمریکا پناهندگی بگیرند.

کمیسیون ایالات متحده آمریکا در امور آزادی مذهبی بین‌المللی یک کمیسیون مستقل و مورد حمایت هر دو حزب در آمریکا است که بر حق همگانی برای داشتن آزادی مذهب و عقیده در خارج از کشور، نظارت می‌کند.

Kommentare

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts aus diesem Blog

شش متهم اقتصادی به تحمل ضربات شلاق محکوم شدند

نقض حقوق بشر؛ گزارش چهار فعال ایرانی به مقامات آلمان

علی (ایمان) شهواری شهادت‌نامه