رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها: ایران از میان ۱۸۰ کشور در رتبه ۱۷۴ جا گرفت

براساس گزارش رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۲۱ که از سوی سازمان «گزارش‌گران بدون مرز» منتشر شده است، ایران در حیطه اطلاع‌رسانی آزاد در در میان ۱۸۰ کشور جهان که مورد بررسی قرار گرفته، رتبه ۱۷۴ را دارد. به عبارتی، ایران همچنان یکی از کشورهایی است که با محدودیت اطلاع‌رسانی مواجه است.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز روز ۳۱فروردین۱۴۰۰ گزارش تازه از رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال جدید را منتشر کرده است. در این پژوهش ۷۳ کشور از ۱۸۰ کشوری که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، از نظر اطلاع‌رسانی دچار اختلال و ۵۲ کشور نیز با محدودیت شدید دولتی مواجه هستند. در نقشه‌ای که از سوی گزارش‌گران بدون مرز منتشر شده، وضعیت روزنامه‌نگاری در کشورهای مختلف با رنگ سرخ و سیاه و نارنجی مشخص شده است.

براساس این گزارش، از سال ۱۳۸۱ که انتشار رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها از سوی گزارش‌گران بدون مرز آغاز شده، کشور ایران همواره در پایین‌ترین رده اطلاع‌رسانی بوده است.

در بخشی از این گزارش با اشاره به محدودیت اطلاع‌رسانی درباره کرونا در ایران آمده است: «وضعیت کووید۱۹ با سعی مقامات حکومتی در کاهش آمار بیماران مبتلا و کشته شده، بدتر شد. حکومت در حالی از هشتاد هزار کشته شده سخن می‌گوید که بنا بر برخی از آمارها این شمار بیش از صدوهشتادهزار نفر برآورد شده است.»

در ادامه این گزارش به اعدام «روح‌الله زم» و بازداشت روزنامه‌نگاران و شهروندخبرنگاران اشاره شده است: «مقامات حکومتی افزون بر مهار اطلاعات در رسانه‌های سنتی، رسمی و در اینترنت تهدید، احضار و بازداشت و محکوم کردن روزنامه‌نگاران و شهروندخبرنگاران را افزایش داده‌اند. از سوی دیگر ایران در ۵۰ سال گذشته بیشترین شمار احکام اعدام علیه روزنامه‌نگاران را صادر و یا اجرا کرده است. «روح‌الله زم» مدیر سایت خبری و کانال تلگرام آمدنیوز بعد از آن که در یک محاکمه غیرعادلانه محکوم شد، در تاریخ ۲۲آذر۱۳۹۹ به دار آویخته شد.»

Kommentare

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts aus diesem Blog

شش متهم اقتصادی به تحمل ضربات شلاق محکوم شدند

نقض حقوق بشر؛ گزارش چهار فعال ایرانی به مقامات آلمان

علی (ایمان) شهواری شهادت‌نامه