منداییان خوزستان «عید پنجه» را جشن گرفتند


منداییان خوزستان «عید پنجه» را جشن گرفتند

منداییان خوزستان «عید پنجه» را جشن گرفتند

“دهو پروانایا” یا عید پنجه، پنج روز است و با عید نوروز و اوایل فروردین ماه مصادف ‏است.

منداییان، پیروان “یحیای تعمید دهنده” و یکی از اقلیت‌های مذهبی در ایران هستند که با نام صابئین هم شناخته می‌شوند. آن‌ها همیشه در شهرهایی که دارای آب‌های جاری است زندگی می‌کنند تا بتوانند اعمال دینی خود، شامل غسل تعمید را انجام دهند.

“دهو پروانایا” یا عید پنجه، پنج روز است و با عید نوروز و اوایل فروردین ماه مصادف ‏است.

این عید برای منداییان آنچنان مقدس است که منداییان این پنج روز را از عمر خود حساب نمی‏‌کنند و تعداد روزهای سال خود را ۳۶۰ روز می‌شمارند. در این ایام منداییان قربانی می‌کنند و به یاد درگذشتگان‌غذای ویژه‌ای می‌پزند که “لوفانی” نامیده می‌شود.

با توجه به این که آیین مندایی در قانون اساسی جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته نشده است، این خلا قانونی باعث شده تا منداییان در ایران، خود را پیرو ادیان دیگر معرفی کنند و با هویتی عاریتی به حیات اجتماعی‌شان ادامه دهند. به همین دلیل، آماری دقیق و رسمی‌ از تعداد آن‌ها وجود ندارد اما به گفته رییس انجمن صابئین مندایی خوزستان، نزدیک به ۲۰ هزار مندایی در ایران زندگی می‌کنند.

محرومیت‌های قانونی و اجتماعی که به دلیل بی‌اعتنایی مسئولان جمهوری اسلامی در طول این سال‌ها بر منداییان روا داشته شده است، مساله‌ای است که کمتر به آن پرداخته شده،‌ در حالی که این گروه هم مثل سایر اقلیت‌های دینی ساکن ایران از بسیاری از حقوق اجتماعی محروم هستند.

طبق گزارش ها، از آنجاییکه مندائیان در ایران و عراق مورد تبعیض قرار گرفته اند در سالهای اخیر تعداد کثیری از این اقلیت به کشورهای دیگر مهاجرت کرده‌اند.

Kommentare

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts aus diesem Blog

شش متهم اقتصادی به تحمل ضربات شلاق محکوم شدند

نقض حقوق بشر؛ گزارش چهار فعال ایرانی به مقامات آلمان

سونامی بازداشت شهروندان بهائی در شیراز