وضعیت حقوق بشر ایران – گزارش ماهانه مانیتورینگ حقوق بشر ایران ژانویه ۲۰۲۱

 وضعیت حقوق بشر ایران گزارش ماهانه مانیتورینگ حقوق بشر ایران ژانویه ۲۰۲۱


در ماه گذشته علی خامنه‌ای با ممنوع کردن ورود “واکسن آمریکایی و انگلیسی” ایرانیان را از سه واکسنی که تا کنون مجوز گرفته‌اند محروم کرد.
خامنه‌ای در روز ۱۹ دی ۹۹ در سخنرانی خود بر ممنوعیت ورود واکسن‌های کرونا از آمریکا و بریتانیا تأکید کرد و پس از آن ورود واکسن از این کشورها عملا ممنوع اعلام شد. این در حالی است که ایران یکی از کشورهای جهان است که به سختی به کرونا مبتلاست.
فرمان علی خامنه‌ای مبنی بر «ممنوعیت خرید واکسن آمریکایی و بریتانیایی” عملا فرمان کشتار مردم و مصادف با جنایت است.
موضوع نخریدن واکسن باعث بروز التهاب و بحران در میان مردم شد که با هشتگ واکسن بخرید به دنیا اعلام کردند آنها نیز مانند سایر مردم جهان مستحق دریافت واکسن هستند و و دسترسی به واکسن حق طبیعی هر انسانی است.
همزمان با این فرمان جنایتکارانه، مقامات رژیم در عرصه سرکوب اجتماعی در اظهارات خود علنا به تهدید مردم پرداختند.
در روز ۱۳ دی ۹۹ قاسم رضایی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، به ماموران این نیرو دستور داد که در صحنه درگیری، دست و پای کسانی که قمه دارند را بشکنند. او افزود که اگر این افراد سالم بازداشت شوند، ماموران باید پاسخگو باشند.
خبرگزاری ایرنا در گزارشی فیلمی را از سخنان رضایی در برنامه‌ای درباره بازداشت تعدادی از افراد موسوم به «اراذل و اوباش» منتشر کرده است.
در این فیلم جانشین فرمانده نیروی انتظامی قمه‌ای را که در دست دارد می‌اندازد و خطاب به ماموران می‌گوید: «باید کاری کنید که قمه را بیاندازد. یعنی دست نداشته باشد.»
رضایی خطاب به ماموران گفت: «اگر این افراد را در صحنه درگیری بازداشت کردید و سالم بودند باید پاسخ دهید که چرا سالم‌اند.»
او تاکید کرد که اگر این افراد در صحنه بازداشت قمه در دست داشتند باید «دستشان شکسته و نیم‌تنه آن‌ها افتاده باشد.»
جانشین فرمانده نیروی انتظامی خطاب به ماموران گفت که اگر این افراد «قداره کشیدند باید قلم پایشان را بشکنید.»
هنوز سه روز از این اظهارات نگذشته بود که ناصر موسی لارگانی، عضو هیأت رئیسهٔ مجلس از احکام قطع دست دفاع کرد و خواهان اجرای این مجازات بیرحمانه برای «مجرمان» شد.
«استکبار جهانی در این زمینه [حکم ضدانسانی قطع دست] ایران را زیر ذره‌بین قرار داده و حتی اجرای احکام اسلامی را زیر سؤال می‌برد و این موضوع دست قضات را بسته است، اما حکم قطع دست باید برای سارقان اجرا شود تا این مجرمان دست از شرارت بردارند.»
این نمایندهٔ مجلس در عین حال به‌صراحت اعتراف می‌کند که افزایش ارتکاب سرقت در سطح جامعه به دلیل تورم سنگین و افزایش آمار بیکاران در کشور است. اما لارگانی در ادامه خواهان استخدام نفرات بیشتر و جدید برای تقویت نیروی سرکوبگر انتظامی شد.
«بنابراین لازم است سازمان اداری و استخدامی کشور مجوز استخدام نیرو را به نیروی انتظامی بدهد که بتواند بدنه خود را جهت برخورد با مجرمان تقویت کند.»
اظهارات مقامات رژیم به وضوح نشان‌دهنده خط افزایش سرکوب است که در وحشت از بروز اعتراضات در پیش گرفته است.
آنچه در پی می‌آید نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه گذشته است که توسط مانیتورینگ حقوق بشر ایران گردآوری و تنظیم شده است.
نقض حقوق بشر در ژانویه ۲۰۲۱ با قریب به ۲۷ مورد اعدام، احضار و بازداشت‌های خودسرانه، نقض حقوق زندانیان، نقض آزادی بیان، و صدور احکام حبس در شهرهای مختلف ایران همراه بود.

اعدام:
بیش از ۲۴ اعدام در ماه ژانویه ۲۰۲۱ توسط مانیتورینگ حقوق بشر ایران به ثبت رسیده است. چهار زندانی با جرائم سیاسی، شش تن با جرائم مربوط به مواد مخدر، ۱۶ تن به اتهام قتل و یک تن نیز به اتهام تجاوز اعدام شده اند. همچنین یک زن در میان اعدام شدگان به چشم میخورد. در ماه گذشته رژیم ایران فشار و سرکوب بر جوامع اقلیت را افزایش داده است. دستکم ۱۰ تن از اعدام شدگان از شهروندان بلوچ بوده اند.

شکنجه و مجازات‌های بیرحمانه:
میثم جولانی و علی خیرجو، فعالین ترک (آذربایجانی) توسط شعبه ۱۱۰ دادگاه کیفری دو اردبیل مجموعا به ۸ ماه حبس تعزیری و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شدند. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این شهروندان در تاریخ ۱۱ آذرماه امسال در این شعبه برگزار شده بود. بر اساس این حکم که توسط شعبه ۱۱۰ دادگاه کیفری دو اردبیل به ریاست قاضی سجاد حبیبی صادر و ابلاغ شده است، میثم جولانی و علی خیرجو هر یک از بابت اتهام “مشارکت در اخلال در نظم عمومی از طریق ایجاد هیاهو و جنجال” هر کدام به ۴ ماه حبس تعزیری و ۲۰ ضربه شلاق محکوم شدند.
یاسمن ظفری، حکیمه احمدی، رحیم ساسانی، سعدالله ساسانی و مهدی پورعلی خرمالو، فعالین ترک (آذربایجانی) توسط شعبه ۱۱۲ دادگاه کیفری دو تبریز مجموعا به ۵ سال حبس و ۳۰۰ ضربه شلاق محکوم شدند. محکومیت این شهروندان به مدت ۴ سال به حالت تعلیق درآمده است.

زندانیان:
ژانویه ۲۰۲۱ با نقض گسترده حقوق زندانیان همراه بود.
زندانیان سیاسی و عقیدتی از جمله ابوالفضل غسالی، یوسف کاری، عباس لسانی، سیامک میرزایی، علی و رضا واثقی، در اعتراض به به بدرفتاری با زندانیان و عدم رسیدگی به مطالبات اولیه در زندان دست به اعتصاب غذا زدند.
جاسم حیدری، علی خسرجی، حسین سیلاوی، علی مطیری و علی مجدم، ۵ زندانی سیاسی در زندان شیبان اهواز با دوختن لب‌های خود اقدام به اعتصاب غذا کردند.
همچنین روز ۲۹ دی ۹۹، هادی رستمی، زندانی محکوم به قطع چهار انگشت دست راست در زندان ارومیه، با خوردن شیشه شکسته اقدام به خودکشی کرد و به بیمارستان منتقل شد. این اقدام آقای رستمی در اعتراض به تداوم نگهداری او در بند امن زندان ارومیه صورت گرفت.
محرومیت از درمان
خالد پیرزاده، زندانی سیاسی در زندان تهران بزرگ روز جمعه ۱۲ دیماه ۹۹ به دلیل مشکلات قلبی به بهداری زندان منتقل شد اما از اعزام وی به بیمارستان و رسیدگی پزشکی مناسب خودداری شده است.
علی نوری، فعال مدنی محبوس در زندان اوین علیرغم درد شدید کلیه از رسیدگی پزشکی و اعزام به بیمارستان محروم ماند. وی با علائمی مثل تهوع، سرگیجه، افزایش تپش قلب و کاهش دمای بدن شب جمعه ۱۹ دیماه ۹۹ در حالی که از شدت درد توان راه رفتن را از دست داده بود به وسیله برانکارد به بهداری زندان اوین منتقل شد. با این وجود از اعزام وی به بیمارستان ممانعت به عمل آمد.
وضعیت جسمانی راحله احمدی زندانی محبوس در بند زنان اوین نامناسب است. با توجه به خودداری مسئولین زندان از اعطای مرخصی استعلاجی به وی، احتمال فلج شدن او وجود دارد. وکیل دادگستری، مصطفی نیلی در مورد وضعیت راحله احمدی مادر صبا کردافشاری که به زندان قرچک تبعید شده است گفت: «با وجود ابراز نگرانی پزشکان از احتمال فلج شدن وی، تصمیمی بابت انجام مراحل درمانی برای این زندانی گرفته نشده است. اعزام این زندانی به مرخصی استعلاجی باید به صورت اورژانس صورت گیرد اما تا کنون چنین چیزی محقق نشده است.”
منیره عربشاهی، فعال مدنی محبوس در زندان کچویی کرج علیرغم دستور پزشکی قانونی جهت اعزام درمانی تاکنون از رسیدگی پزشکی محروم مانده است. این امر در حالی است که زندان کچویی کرج پیشتر هزینه اعزام این فعال مدنی به بیمارستان را دریافت کرده اما دادستانی کرج مدعی است که تاکنون نامه‌ای مبنی بر درخواست اعزام برای درمان از زندان نگرفته است.
سید طبیب تقی زاده، روزنامه‌نگار علیرغم ابتلا به بیماری ام اس و حمله این بیماری، از رسیدگی پزشکی و اعزام به بیمارستان محروم مانده است. آقای تقی زاده از بیماری ام اس رنج ‌می‌برد. مسئولان زندان به او اعلام کرده‌اند که به دلیل قیمت بالای داروها باید خود هزینه درمان را تقبل کند و به بیمارستان خارج از زندان اعزام نخواهد شد.
سمانه نوروز مرادی، زندانی سیاسی در زندان لاکان رشت علیرغم تایید بیماری لوپوس مفصلی و نیاز به بستری جهت تخلیه عفونت سینه و درمان کیست مویی از رسیدگی پزشکی و مرخصی استعلاجی محروم است.
رضا خندان (مهابادی)، عضو کانون نویسندگان ایران محبوس در زندان اوین که از بیماری فشار خون، آرتروز گردن و مشکلات ریوی رنج می برد، با کارشکنی و بهانه تراشی مسئولان زندان از اعزام به بیمارستان و رسیدگی پزشگی محروم مانده است. این اقدام مسئولین زندان به دلیل امتناع وی از پوشیدن لباس زندان، صورت گرفته است.
محرومیت از ملاقات و مرخصی
شاپور احسانی راد فعال کارگری محبوس در زندان تهران بزرگ، با رای شورای انضباطی این زندان، به مدت سه هفته از ملاقات با خانواده محروم شده است. بر اساس این گزارش، این اقدام به دلیل اعتراض این فعال کارگری به وضعیت نگهداری زندانیان صورت گرفته است.
روز یکشنبه ۵ بهمن ماه ۹۹، اداره اطلاعات مریوان مرخصی تحسین دادرس زندانی سیاسی محبوس در زندان مریوان را لغو کرد و این زندانی یک روز پس از اعزام به مرخصی به زندان بازگردانده شد. وی از مهرماه ۹۷، دوران محکومیت ۶ ساله خود را بدون مرخصی در زندان‌ های سنندج و مریوان سپری کرده و مسئولین زندان بارها درخواست مرخصی این زندانی را رد کرده‌اند.
پرونده سازی مجدد
سعید سنگر زندانی سیاسی زندان ارومیه، توسط دادگاه انقلاب این شهر به ۱۱ ماه حبس محکوم شد. آقای سنگر که بیش از ۲۰ سال است در زندان ارومیه بسر می‌برد فروردین‌ماه امسال از بابت پرونده‌ای که در دوران حبس برای وی گشوده شده به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دیوان عالی کشور نقض و پرونده وی جهت محاکمه مجدد به شعبه هم عرض ارجاع داده شد. این در حالی است که دوران محکومیت وی به اتمام رسیده و حدود دو سال بیش از دوران محکومیت تحمل حبس کرده است.
ضرب و شتم و بدرفتاری با زندانیان
صبا کردافشاری، فعال مدنی زندانی روز سه‌شنبه ۷ بهمن‌ماه ۹۹ همراه با ضرب و شتم از بند ۸ زندان قرچک ورامین به بند ۶ این زندان منتقل شد. این زندانی اکنون بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در کنار زندانیان متهم به جرائم خشن بسر می‌برد. صبا کردافشاری پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۲۴ سال حبس که ۱۵ سال از آن به عنوان مجازات اشد قابل اجراست محکوم شده است.
زندانی سیاسی گلرخ ایرایی بعد از بازگشت به قرچک بعد از ۴۳ روز بازجویی در بند دو الف زندان اوین، یکشنبه ‌شب ۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ از زندان قرچک به زندان آمل تبعید شد. زندانی سیاسی گلرخ ایرایی روز ۲۳ آذرماه ۱۳۹۹، بعد از حمله ۲۰ تن از مأموران زندان قرچک به بند ۸ با ضرب و شتم از بند خارج و به بند دو الف اطلاعات سپاه در زندان اوین تهران فرستاده شده بود. او در روز یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ به زندان قرچک بازگردانده شد اما به او اعلام شد که از داشتن کارت تلفن برای تماس با خانواده اش محروم می باشد. یکشنبه شب او را به زندان آمل تبعید کردند.
نازنین محمدنژاد، دانشجوی کارشناسی رشته زبان روسی دانشگاه علامه طباطبایی و فعال دانشجویی سابق دانشگاه تهران با گذشت نزدیک به دو ماه روز از زمان دستگیری کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین نگهداری می‌شود. خانم محمدنژاد سه‌شنبه شب مورخ ۱۸ آذرماه ۹۹ توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت شد. وی از زمان دستگیری تاکنون تنها ۲ بار با خانواده خود تماس تلفنی داشته است.
بهاره سلیمانی، شهروند ساکن تهران در اواسط ژانویه با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند دو الف زندان اوین به بند زنان این زندان منتقل شد. خانم سلیمانی پیشتر در تاریخ ۲۵ مهرماه امسال توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. وی از بیماری ریوی رنج می‌برد و نیاز مبرم به دارو و مراقبت پزشکی دارد. وی از زمان بازداشت از حق دسترسی به وکیل انتخابی خود محروم مانده است.

آزادی بیان و عقیده:
پوریا پورمند خبرنگار اهل دزفول درپی انتقاد از نحوه برخورد دادستان و فرمانداری این شهرستان با برگزار کنندگان یک مراسم یادبود، به پلیس فتا و سپس به فرمانداری این شهرستان احضار شد.
شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت ژیلا کرم زاده مکوندی، فعال مدنی را عینا تایید کرد. خانم مکوندی، مهرماه امسال در مرحله بدوی توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس محکوم شده بود. بر اساس این حکم که توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، به ریاست قاضی سید احمد زرگر صادر شده است، خانم مکوندی از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور” به ۵ سال حبس و از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۱ سال حبس و در مجموع به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.
دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت رها (راحله) عسکری‌ زاده، روزنامه نگار، عکاس و فعال حوزه زنان را عینا تایید کرد. رها عسکری‌ زاده، پیشتر در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع تبانی” به ۲ سال حبس تعزیری، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، ۲ سال ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی و ۲ سال ممنوعیت از فعالیت در گروه‌های سیاسی و مطبوعات محکوم شده بود.
رعد حمدانی، قصی خسرجی و سجاد دبات، سه تن از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ توسط دادگاه انقلاب دزفول مجموعا به ۴۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند. این شهروندان هم اکنون بدون رعایت اصل تفکیک جرایم در زندان مسجدسلیمان بسر می‌برند. یکی از مصادیق اتهامات این شهروندان به آتش کشیدن عکس علی خامنه ای عنوان شده است. این شهروندان در زمان بازداشت جهت اخذ اعترافات اجباری توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.
نیما دهناد و احمدرضا انصاری فر، شهروندان اهل بهبهان یکشنبه‌شب مورخ ۲۱ دیماه در راه بازگشت به منزل توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. نیما دهناد، ۱۷ ساله و احمدرضا انصاری فر ۲۱ ساله است. انصاری فر عموی فرزاد انصاری فر، یکی از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ است.
نوید (رضا) میهن دوست، نویسنده، کارگردان و تدوینگر سینما توسط دادگاه انقلاب تهران به ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. آقای میهن دوست به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت و همکاری با گروه‌های مخالف نظام به قصد براندازی به ۳ سال حبس تعزیری و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق شعارنویسی به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.
آرش جوهری، فعال کارگری توسط دادگاه انقلاب تهران به ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. آقای جوهری که در تاریخ ۱۵ مهرماه امسال توسط ماموران اطلاعات سپاه در تهران بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به بند دو الف زندان اوین منتقل شد، هم اکنون در بند عمومی زندان اوین بسر می‌برد.
روز دوشنبه ۲۹ دیماه، محمدرضا رمضان زاده از اعضای انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی جهت تحمل دوره محکومیت یک ساله خود راهی زندان بجنورد شد. وی پیشتر نیز در پرونده ای به همراه شش فعال صنفی دیگر مجموعا به ۴۱ سال و هشت ماه حبس تعزیری، ۲۲۲ ضربه شلاق و ۳ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده بودند که حکم صادره در دادگاه تجدید نظر به ۲۵ سال و ۴ ماه حبس تعزیری کاهش پیدا کرد.
محبوبه رضایی، شهروند اهل برازجان روز سه‌شنبه ۳۰ دیماه بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان بوشهر منتقل شد. خانم رضایی اردیبهشت‌ماه سال ۹۶ بازداشت و نهایتا توسط دادگاه تجدیدنظر استان فارس به ۲ سال و ۶ ماه زندان محکوم شده بود.

تبعیض علیه اقلیت های مذهبی:
روز دوشنبه ۲۲ دیماه ۱۳۹۹، منزل تینا علوی، شهروند بهائی ساکن کرج توسط نیروهای امنیتی تفتیش شد. ماموران ضمن بازرسی و تفتیش منزل این شهروند شماری از وسایل شخصی وی از جمله تلفن همراه، کامپیوتر و لوازم کار او را ضبط کرده و با خود برده‌اند.
مهسا فروهری، شهروند بهایی ساکن کرج از ادامه تحصیل محروم و برای دهمین سال متوالی پس از ثبت نام در سامانه سازمان سنجش به‌جهت ورود به دانشگاه‌های بدون کنکور که بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش دانشجو می‌کند علیرغم دارا بودن معدل بالای ۱۹ با پیغام “نقص پرونده” روبرو شد.
شیما فتاحی میرشکارلو، شهروند بهائی امروز یکشنبه ۲۸ دیماه با دریافت پیغامی در سایت دانشگاه آزاد ارومیه از محرومیت خود در دفاع از پایان نامه و ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به دلیل اعتقاد به آئین بهائی مطلع شد. در متن این پیغام به نامه مورخ ۸ دیماه ۱۳۹۸ در خصوص ممنوعیت از تحصیل دانشجویان بهائی و به عنوان اخراج این شهروند استناد شده است.
سوفیا مبینی و نگین تدریسی، دو شهروند بهائی توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران هر یک به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند. این شهروندان بهائی در آبان‌ماه ۹۶ در خلال مراسم دویستمین سالگرد تولد “بهاالله”، پیامبر آیین بهائی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بودند. بر اساس این حکم که توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد صادر و به تازگی به این شهروندان ابلاغ شده است، سوفیا مبینی و نگین تدریسی، هر کدام از بابت اتهام اتهام “اقدام علیه امنیت کشور از طریق اداره تشکیلات بهائیت و ترویج تعلیمات” با استناد به ماده ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.
ماری (فاطمه) محمدی، نوکیش مسیحی و زندانی عقیدتی سابق با فشار نهادهای امنیتی از ادامه اشتغال محروم شده است. سال گذشته نیز از ادامه تحصیل خانم محمدی در دانشگاه آزاد واحد تهران شمال جلوگیری شده بود. خانم محمدی با اعلام این خبر در صفحه شخصی خود نوشته است که «با گذشت قریب به یک سال” از زمان آزادی از زندان قرچک ورامین از داشتن شغل محروم است و مجموعه ای که پیشتر با آن همکاری می‌کرد «برخلاف میل خود و اجبارا” از استخدام مجدد وی خودداری کرده‌اند. به گفته این زندانی سیاسی سابق یکی از روسای سابق وی اظهار داشته است: «بخاطر کودک یک ساله‌ام نمی‌توانم خطری را بپذیرم!”
روز جمعه ۱۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۹، تورج امینی، پژوهشگر و نویسنده بهائی ساکن کرج، پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب کرج بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان مرکزی کرج منتقل شد. منزل آقای امینی در تاریخ ۱۴ مردادماه ۹۸ مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفته و ماموران در جریان آن تعدادی از لوازم شخصی وی ازجمله کتاب‌ها و یادداشت‌ها و لپ تاپ شخصی وی را ضبط کرده و با خود بردند.

تبعیض علیه اقلیت های قومی:
طی هفته های اخیر شهرهای مختلف استان کردستان و دیگر شهرهای کردنشین غرب کشور شاهد موج جدیدی از بازداشت، احضار و فشارهای قضایی و امنیتی بر شهروندان و فعالان کرد بوده است. دستکم ۱۰۰ شهروند عمدتا در شهرهای غربی کشور مانند بوکان، پیرانشهر، نقده، سنندج، سقز و مریوان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند.
فعالین مدنی، فعالین محیط زیست، زنان و شهروندان عادی در میان بازداشت شدگان هستند.
بازداشت این شهروندان در بعضی موارد بدون ارائه حکم بازداشت و گاها به همراه ضرب و شتم، تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی صورت گرفته است. مانیتورینگ حقوق بشر ایران ضمن اعتراض به امنیتی کردن فضای مناطق کردنشین و تداوم شیوه‌های سرکوبگرانه، خواهان آزادی هر چه سریعتر شهروندان بازداشتی ‌شد.

قتل‌های خودسرانه:
روز یکشنبه ۲۸ دی ماه، یک زن ۶۰ ساله در بندرعباس، در جریان عملیات پلیس برای بازداشت متهمان به سرقت، بر اثر خفگی ناشی از اسپری گاز فلفل جان خود را از دست داد. حمید پسر این زن در رابطه با تشریح ماجرای فوت مادرش گفت: «شب گذشته نیروی انتظامی عملیاتی برای دستگیری باند سرقت موتور سیکلت در یکی از خانه های محله نخل ناخدا داشت که این عملیات باعث فوت مادر من شد.” پسر این زن در ادامه گفت: «مادر من نمی‌توانست به حالت طبیعی راه برود چه برسد به اینکه با کسی درگیر شود و من پیگیر شکایت از پلیس هستم.”
شب ۱۸ دی ماه ۹۹، یک سوخت بر بلوچ به نام “محمد ملک محمدی” فرزند مراد اهل روستای صدیق آباد جالق، بر اثر تیراندازی ماموران سپاه پاسداران در مرز کله گان کشته شد. بنا بر گزارش منابع محلی محمد به دلیل نداشتن شغل مناسب و کمک در وضعیت مالی خانواده خود با موتورسیکلت اقدام به سوخت بری در نقاط صفر مرزی می کرد. او شب ۱۸ دی ماه با گالن خالی در حال بازگشت به منزل بوده که ماموران سپاه پاسداران به سمت او شلیک کرده و او را به قتل رساندند.
روز دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹، بر اثر تیراندازی بی ضابطه نیروهای سپاه پاسداران، یک شهروند در شهرستان بانه واقع در استان کردستان، کشته شد. هویت وی یوسف فتاح ‌زاده، ٣٧ ساله، فرزند محمود و اهل شهرستان بانه احراز شده است. نیروهای سپاه پاسداران این شهروند را در حالیکه هیچگونه کالای قاچاقی را به‌ همراه نداشته بدون رعایت قوانین شلیک مورد تیراندازی قرار دادند.

Kommentare

  1. متاسفانه چه تصمیماتی خداوندا تو آسمان ايران را بازکن.😔😔

    AntwortenLöschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts aus diesem Blog

شش متهم اقتصادی به تحمل ضربات شلاق محکوم شدند

نقض حقوق بشر؛ گزارش چهار فعال ایرانی به مقامات آلمان

سونامی بازداشت شهروندان بهائی در شیراز