سرخط اخبار نقض حقوق بشر در ایران پنجشنبه ۳۰ بهمن ماه ۹۹

سرخط اخبار نقض حقوق بشر در ایران پنجشنبه ۳۰ بهمن ماه ۹۹

ارومیه- روز پنجشنبه ۳۰ بهمن‌ماه ۹۹، زندانیان بند ۱۵ زندان مرکزی ارومیه در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته های قانونیشان دست به اعتصاب زدند. جمعیت این بند در زندان ارومیه ۶۰۰ نفر است.

عفو بین‌الملل: سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مقامات ایران با زدن ۶۰ ضربه شلاق به هادی رستمی، از زندانیان زندان ارومیه، بی‌رحمی نظام قضایی به شدت معیوب ایران را به شیوه‌ای شنیع به جهان یادآوری کرده‌اند.

مهاباد –یک شهروند کُرد به نام طاهر حسین‌زاده، ٢٨ ساله اهل شهرستان مهاباد به یکسال و یک روز حبس تعزیری محکوم شد. اتهام وی “تبلیغ علیه نظام” اعلام شده است.

تهران – به گزارش روزنامه شرق، دو فرد در تهران در کنار سایر مجازاتها به تحمل ضربات شلاق محکوم شدند.

تهران-بنفشه جمالی، فعال حقوق زنان، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس، پرداخت ۴ میلیون تومان جزای نقدی و عدم استفاده از وسایل الکترونیکی هوشمند و شرکت در مرکز مشاوره ماوا در شهر قم محکوم شد. حکم حبس خانم جمالی به مدت ۵ سال به حالت تعلیق در آمده است.

ارومیه – زندانی سیاسی حامد قره اوغلانی که پیش از این با غالب شدن رای دو قاضی به رای قاضی سوم که حکم بر اعدام او داده بود، توسط دادگاه انقلاب ارومیه به ۱۴ سال و یک ماه حبس محکوم شد. با تائید این رای در دیوان عالی کشور و با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۱۳ سال حبس تعزیری در خصوص وی قابل اجرا است.

اسلام‌آبادغرب – داریوش مرادی، فعال فرهنگی اهل اسلام‌آبادغرب (شاباد) برای اخذ آخرین دفاعیات به دادسرای عمومی و انقلاب این شهر احضار شد. اتهام این فعال کُرد «عضویت در یکی از احزاب کُردی بوده است.»

تهران-نوشین جعفری، عکاس و خبرنگار، به پنج سال زندان محکوم شد. نوشین جعفری، عکاس و خبرنگار سابق که ۱۲ مرداد ۹۸ توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شده بود. اتهامش توهین و تبلیغ علیه نظام عنوان شده است.

سراوان-یک ‌سوختبر بلوچ بر اثر تیراندازی ماموران امنیتی به سمت خودروی شخصی اش که با آن سوخت جابجا می کرد، جان خود را از دست داد. محمد سنجرزهی ۱۹ ساله اهل زاهدان با تیراندازی مستقیم ماموران امنیتی در محور کوهک به سراوان جان باخت. ماموران امنیتی پس از کشته شدن محمد و در بازرسی از خودرو تنها یک گالن بنزین ۶۰ لیتری کشف کردند.

راسک-۲۲روز پیشیک شهروند بلوچ به نام احمد حبیر به همراه همسرش اهل روستای محمد آباد بخش پیشین شهرستان راسک توسط نیروهای امنیتی با یورش به منزل مسکونی اش بازداشت شد. ماموران امنیتی بازداشت احمد حبیر و همسرش را به دلیل عضویت خواهر زاده احمد در گروه مسلح جیش العدل عنوان کردند.

تهران-یاشار سلطانی، روزنامه نگار و مدیرمسئول سایت معماری نیوز با شکایت محمدباقر قالیباف به دلیل انتشار مطالبی در صفحه شخصی خود به تحمل ۱۳ ماه و یک روز حبس محکوم شد.

بیانیه‌ کانون نویسندگان ایران –کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اجرای حکم زندان علیرضا نوری شاعر، نویسنده و از اعضای این کانون، خواستار آزادی بی‌قید و شرط او و تمام زندانیان سیاسی و عقیدتی شد. در بیانیه آمده است: «روز ۲۳ بهمن مامورهای امنیتی علیرضا نوری شاعر و عضو کانون نویسندگان ایران را در منزلش بازداشت و جهت تحمل حکم دو سال حبس به زندان مرکزی همدان منتقل کردند. علیرضا نوری در خرداد ۱۳۹۶ به اتهام «توهین به مقدسات از طریق نوشتن اشعار موهن در فضای مجازی» به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد و دادگاه تجدید نظر نیز حکم صادره را تایید کرد».


Kommentare

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts aus diesem Blog

شش متهم اقتصادی به تحمل ضربات شلاق محکوم شدند

نقض حقوق بشر؛ گزارش چهار فعال ایرانی به مقامات آلمان

سونامی بازداشت شهروندان بهائی در شیراز